Förväntningar på spel – på vilka sätt skapar man tillgänglighet?
Läromedel på spelplattform behöver möta vissa förväntningar för att vara tillgängliga för användarna/eleverna.
- De behöver vara en utmaning på något plan.
- De ska innehålla en motståndare i någon form.
- Spelarna ska få någon typ av belöning i spelet.
- Spelet ska innehålla olika nivåer.
Utgångspunkten är att spel är elevernas plattform. Om vi introducerar för mycket hjälp eller för många förklaringar tar vi bort en del av igenkänningen för eleverna.
Watsons huvudkomponenter
Här följer en genomgång av hur spelet Watson och det vi kallar träningsanläggningen förhåller sig till SPSMs dokument Grundläggande tillgänglighet i digitala läromedel.
Tillgänglighet enligt dokument |
Watson spel |
Watson träning |
all text går också att lyssna på | Ja. 96% | Ja. |
texten markeras vid uppläsning | Nej. Korta texter. | Nej. Korta texter. |
texten är åtkomlig för stödprogram | Nej. | Ja. |
allt ljud finns också som text | Ja. 96% | Ja. |
alla bilder finns också som text | N/A | N/A |
det går att styra med olika styrsätt | Ja. | Ja. |
det går att göra individuella inställningar | Nej. | Ja. |
layouten är konsekvent | Etablerad spelmiljö. | Ja. |
layouten är tydlig | Etablerad spelmiljö. | Ja. |
övningar finns på olika nivåer | Ja. | Ja. |
variationer på samma övningar finns | Ja. | Ja. |
länkar är skrivna så att man förstå vart länken leder | Inga länkar. | Inga länkar. |
att det finns en textversion, till exempel lättläst eller korta sammanfattningar | Nej. | Nej. Inget behov. |
bilderna är relevanta för innehållet | Ja. | Ja. |
utveckla i första hand för webb | Ja. | Ja. |
använd standardformat | Nej. | Ja. |
förbered för tillägg | Nej. | Ja. |
beskriv navigering | Ja. | Linjär. |